Beatrice Lindéh (fd Lindberg)

Allt och inget, med en lite mer intelligent vinkling.

Rapport från karantäneländet

Publicerad 2020-03-15 22:56:23 i Allmänt, corona, demokrati, hälsa, sjukvård,

Jaha, så sitter vi här: 4 vuxna med symptom på Covid-19 och två friska barn som samhället tycker ska gå till skolan imorgon. Jag vet inte jag...
De senaste dagarna har inneburit inställda föreläsning, inställd semester som skulle rädda min utmattning, och oro kring hur samhället hanterar det nya viruset.
Personligen är jag inte oroad, för mig eller mina närmsta, vi är relativt friska och unga, så vi klarar en infektion. Eller jag har astma och ligger i riskzon att hamna på sjukhus, men jag lär inte dö. Såvida vi inte får slut på intensivvårdsplatser vill säga, för då vet ingen hur det går.
Jag har inte bunkrat vare sig toapapper, handsprit eller bullens korv. Däremot har jag alltid skåpen såpass fyllda att vi klarar några veckor om nåt skulle hända. Och nu verkar vi ju vara fast här hemma ett tag.
Det som däremot oroar mig är hur snabbt smittan sprids utan att någon tar krafttag mot den. För en vettig förklaring föreslår jag att du ser dokumentären Pandemi på tv4play (Contagion från BBC). Den förklarar hur smitta sprids, särskilt om det är ett nytt virus som vi inte har immunitet mot.
Ja, man uppmanar människor att tvätta händerna, stanna hemma när de är sjuka och inte resa i onödan. Men det här är inte vad jag menar med krafttag. Om vi tittar på den exponentiella spridningen är det riktigt läskigt, och en anledning till att andra länder nu stänger ner så mycket som möjligt. Du minns väl den kinesiska sagan om han som slog vad med kejsaren och som fick ett riskorn för den första shackrutan, två för nästa, fyra, åtta, sexton, osv genom hela schackbrädet? Han blev rik på ris och kejsaren fattig. 
Min sambo är så där sjukt duktig med siffror och statistik, och har gjort en beräkning: http://c19.siffror.eu/
Det är dags att agera nu, idag, om en vecka har vi spillt för många liv, och varje liv måste räknas.
 
Nu kan vi alla fortfarande hjälpas åt och vända den här trenden: håll hygienen, stanna hemma om du eller någon i familjen är sjuk, jobba hemma om du kan. Sakta ner smittspridningen så gott det går. Och var lugn, de flesta av oss kommer överleva.
 
Så, simma lugnt, bunkar inte och tvätta händerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Beatrice Lindéh (fd Lindberg)

Författare, föreläsare, psykolog, sexolog och mamma.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela